Trond Lekang er høgskolelektor og fagansvarlig for kurset. Han har jobbet spesielt med IKT og veileding. I dag foreleser han først om motivasjon og etter lunsj om pedagogisk veiledning.
HVA ER MOTIVASJON?
Skaalvik og Skaalvik (1998)
Sit.bestemt tilstand påvirket av verdier, erfaringer, selvoppfatning og forventninger
Imsen (2005)
forholdsvis målrettete handlinger forårsaket av ytre ller indre forhold
Pettersen
Movere=bevegelse
Indre kraft til å gjøre noe vi har lyst til eller som vi føler at vi må gjøre.
I skolehverdagen: tungt med elever som ikke har motivasjon for skolen. Stort ansvar for skolen å skape motivasjon.
I biblioteket: motiverte elever som kommer på eget initiativ eller umotiverte elever ?
Motivasjon gir energi til handling
Både kulturelt (miljø) og individuelt (gener) betinget
Bergkastet, Dahl,Hansen (2009): «Mestringen i møtet med utfordringer som er interessante og passe vanskelige er idelaet for motivasjonen»
HVA ER ET MOTIV?
oppnå mål
begrunnelse for handling – for å få god karakter
å gjøre noe en har lyst til
FORMER FOR MOTIVASJON
Indre motivasjon: knyttet til oppgaven, gleden av aktiviteten
Handlinger er morsomme, utfordrende, spennende, interessante
=aktiviteten er belønning i seg selv
Ytre motivasjon: knyttet til belønning, dvs det som handlingen fører til
Krav fra de rundt oss
=middel for å nå et mål, få en belønning
INSENTIVER OG PRESTASJONER
– objekt eller situasjon som etter personens oppfatning kan føre til positiv eller negativ opplevelse – som skaper motivering og gir målrettet atferd
-belønning som gis/er gitt for å skape målrettet holdning
BESTIKKELSER
proaktive=byttehandle med belønning og arbeid som avtales på forhånd
reaktive=skjer i situasjonen
http://teachertalk.no
POSITIV OPPMERKSOMHET
søke hva elevene mestrer fro å gi det pos. oppmerksomhet (ros, oppmuntring, belønning)
tilbakemeldinger har hatt en tendens til å bli gitt ved uro eller liten faglig innsats
Webster Stratton ( 2005): uønsket atferd får opptil 15 gr så mye oppmerksomhet som ønsket
PRESTASJONSMOTIVASJON I SKOLEN
for å oppnå noe positivt (tilnærmelse) eller for å unngå noe negativt (unngåelse)
eleven må få utforske, få utfordringer eget nivå, oppmuntring uten sterke belønninger
PED. DØDSSYNDER I FORHOLD TIL LÆRELYST (E. Nilsen):
å ikke se elevene
å nedvurdere eller såre
ikke inkluderende sosial tilhørighet
å ikke forstå at eleven ikke forstår
å ikke klare å differensiere/tilpasse
å overse eller overkjøre elevens nysgjerrighet
å ikke gi nok utfordringer
HVA KAN VI GJØRE MED DEN ENKELTE ?
Organisere aktiviteter med struktur/trygghet
Gi plass til å bruke elevenes interesser og komp.
Ta elevenes livsverden på alvor
GI anerkjennelse til elevenes sterke sider
Tilpassede læringsmål med mulighet for mestring
Varierte arb.former som lar elevene oppleve seg som aktører
Gi elevene et publikum
Challende – Curiosity – Control – Collaboration – Fantasy
«Knep» som åpner opp: kontaktpunkt (påkopling), nære eks. fra egen hverdag, kartlegge interesser, gi «oppdrag»
Maslow’s behovshierarki (fysiologisk -ro, uro/trygghet -frihet,angst/sos.tilknytning -identitet, fremmedgjorthet/anerkjennelse/selvrealisering)
PRESTASJONSMOTIVASJON (Atkinson)
Sannsynlighet for å lykkes avh av vanskegrad satt opp mot stort eller lite mestringsbehov og svak eller sterk angst for å mislykkes
Legg igjen en kommentar